Cessna 172 - Just like driving, only more fun!

28.11.2021

Nad přítomností Cessny 172 na českém letišti se dnes už nikdo nepozastaví. Stala se, jako všude na světě běžnou součástí místního leteckého provozu. Stejně tak tomuto letounu málokdo věnuje více pozornosti, je to prostě Cessna, nic zvláštního. Že by ale nestála za zmínku? Tak se na to podívejme.

Cessna 172 skutečně dnes nikoho neohromí. Jsou naprosto všude, žádného letadla se nevyrobilo víc. Vlastně většinou nevyvolává mnoho emocí. Tedy pokud nedojde na debaty se zapálenými fanoušky jiných letadel, zejména Zlínů. Pak se dozvíte leccos, od narážek na tupost a neobratnost po vyložené nadávky mířené na adresu toho amerického krámu. 

Nerad bych ale jitřil emoce a leteckou komunitu rozděloval, spíš se chci na Cessnu podívat očima člověka, který na ní nedělal výcvik, dostal se k ní postupně přes další typy různých koncepcí, očima snad ještě trochu nezaujatýma. Pohledem do zápisníku zjišťuji, že C-172 je můj devátý typ, tedy třeba až po Zlínech 126 a 326. 

OK-UKC, za řízením Albert Orlita. Fotku dodal Michal Orlita
OK-UKC, za řízením Albert Orlita. Fotku dodal Michal Orlita

První seznámení s Cessnou jsem absolvoval, jako mnoho dalších dětí ze Zlínska, při vyhlídkovém letu ve Slováckém aeroklubu, mohlo mi být tak 8 let. Tehdy to byla ještě OK-UKC, která v červnu 2011 bohužel podlehla požáru. Posléze jsem se svezl v rámci vyhlídek i s OK-GKA, tudíž mě potěšilo, že zrovna GKA bude tou, na které se přeškolím.

Po předchozí zkušenosti s Trenéry a jejich vytříbenými letovými vlastnostmi jsem se trochu bál, že budu zklamaný, ale současně jsem se těšil, protože 172 má čtyři sedačky a tudíž se mi měla otevřít možnost svézt s sebou více než jednoho pasažéra. Celé přeškolení by se dalo odbýt konstatováním, že se žádné zklamání nedostavilo, naopak. Cessna je totiž velice příjemná a k pilotovi přátelská. Navíc je to takový univerzál, až by se s lehkou nadsázkou dalo říci, že tohle je jediné letadlo, které budete kdy potřebovat.

Lze na něm odlétat základní výcvik, nějaké to cestování taky zvládne, stačí mu i kratší travnaté dráhy a vydrží takřka všechno. Ostatně, s počtem vyrobených kusů přesahujícím 44 tisíc kusů se jedná o nejvyráběnější letadlo na planetě, takže se dá očekávat, že nějaké ty kvality mít bude. Za standard letadla kategorie general aviation asi taky nebude považována úplně omylem. Pojďme se podívat na pár věcí, které mě zaujaly nejvíc.

Kokpit a kabina

Abych řekl pravdu, tady byly první dojmy poněkud rozpačité. V podélném směru je celý interiér bohatě dimenzovaný, i na výšku není nač si stěžovat, ale na šířku to přeci jen není žádná sláva, holt asi byli v době vzniku řady 172 zákazníci z řad bohatých Američanů poněkud hubenější. Posez je zde oproti menším sportovním letadlům více vzpřímený, ale v zásadě pohodlný a díky širokým možnostem nastavení sedadla si svou pozici brzo najde každý. Kdo zná americká auta dřívějšího data výroby, bude díky různým detailům nadšen, zmíním třeba vnitřní kliky dveří z jednoho velkého kusu kovu s chromovým povrchem integrované v loketních opěrkách. Nebo popelníčky. Ano, Cessna 172 má čtyři popelníčky, pro každé sedadlo jeden. Avionika starších kousků také připomíná zlaté časy všeobecného letectví v době před ropnou krizí, dnes už však díky různým modernizacím těžko najdete zcela původní palubku. Naše OK-GKA už má přístrojovou desku po výměně panelu, původní byla plastová se zapuštěnými budíky přístrojů.

Někde na trati Divokým Slováckem 2021
Někde na trati Divokým Slováckem 2021

Ovládání a obsluha

Filozofie ovládání Cessny by se dala vystihnout jedním slovem - jednoduchost. Tady nejsou žádné složité úkony, pro nahození netřeba speciálních rituálů, pojíždění je díky řiditelnému příďovému podvozku naprosto intuitivní, letadlo je na pilotáž nenáročné a k pilotovi maximálně vstřícné. Na vzlety dokonce ve většině případů není potřeba ani vysouvat klapky. Fakt, píše se to v příručce. Možná to zní jako nuda, nicméně jednoduchost obsluhy a ovládání byla základem filozofie už od počátku vývoje. Konec konců, výrobce propagoval podvozek příďového typu, vzletně nazývaný Land-o-matic, právě díky jednoduchosti ovládání. Zde se opět opakuje onen automobilový motiv. 

Jedna z dobových reklam na Cessnu 172, rok 1956
Jedna z dobových reklam na Cessnu 172, rok 1956

Představa tehdy byla taková, že člověk přijede autem na letiště, přesedne do svého letounu, s ním odjede na místo vzletu, odletí kam potřebuje, tam přistane... No big deal. Jak říká marketingový leták, je to jako řízení, jenom větší zábava. Dává to smysl, protože padesátá léta v USA se nesla na vlně ekonomického boomu, s nímž souvisel i překotný rozvoj automobilismu, který měl obrovský vliv na prakticky každý aspekt americké společnosti. Není tedy divu, že se výrobci letadel snažili přiblížit své výrobky zákazníkům právě tímto způsobem. Létání už nemělo být jen pro dobrodruhy v kombinézách od vazelíny a šmíru, s leteckou kuklou na hlavě, létání mělo být přístupné širší veřejnosti.

Řízení

Nejčastějším hodnocením řízení Cessny bylo něco ve smyslu "není to tak hrozné". To by ale byla myslím trochu křivda. Jistě, nějaké citlivé řízení, kdy knipl reaguje na milimetrové pohyby, jako u Stopětky, by tady soudný člověk ani nečekal, ale i to má svoje výhody. Při delším letu by takové řízení pilota i posádku jenom unavovalo. Cessnu je prostě lepší nechat letět, berany jen lehce držet levačkou. Pravda, pro razantnější manévry je potřeba využít výchylek řízení v mnohem větší míře. Je to trochu jako s americkým autem, na dálnici ho nerozhodí každý jemný pohyb volantu, takže pořád nekličkujete a jízda je tak příjemná všem, a při odbočování v křižovatce se holt nesmíte bát dát tomu trochu důraznější pokyn. If you know you know...

Cessna svůj model inzerovala s důrazem na snadné řízení
Cessna svůj model inzerovala s důrazem na snadné řízení

Výhled ven

Pro mě asi největší překvapení byl výhled ven z kabiny. Jistě, kvůli hornoplošné koncepci křídlo zavazí výhledu do zatáčky, ale to se dá řešit předklonem, navíc tohle je společné všem hornoplošníkům. Díky bohatému prosklení však pilot vidí všemi směry, zejména výhled směrem vzad je oproti některým dolnoplošníkům vskutku novinkou. Oken je tu opravdu hodně, při prvním sóle jsem si trochu připadal, že kočíruju takový ten busík od Volkswagenu, díky namodralému plexisklu bočních oken byl tento dojem takřka dokonalý. Boční okna ve dveřích pak lze otevřít i za letu a zejména v horkých letních dnech si trochu vyvětrat, stejně dobře se tahle vlastnost hodí třeba pro air-to-air focení.

Přeháňka nad Hlukem
Přeháňka nad Hlukem

Létání s Cessnou 172

Většinu letů od výcviku jsem absolvoval s letadly s příďovým podvozkem, v tomto ohledu mi nebyla 172 ničím objevným. Po předletové prohlídce nezbývá než provést úkony, nahodit (chce to akorát ručně párkrát nastříknout palivo) a pomalu se vydat na místo vzletu. V horkých dnech přijde vhod možnost otevřít si okna, ale na odsuvný překryt kabiny to zkrátka nemá, na druhou stranu zase člověku nepere slunko přímo na hlavu.

S cessničkou se dá pojíždět poměrně svižně, ovšem za předpokladu, že má příďový podvozek v pořádku a netrpí v našich končinách tolik populárním shimmy. Ne, shimmy rozhodně není vlastností, jak se někteří mechanici snaží pilotům vnutit, je to problém a dá se (a má se) řešit. Vzlety pak nejsou ničím záludné, správně vyvážená Cessna se při lehkém pobídnutí odlepí na správné rychlosti sama a po krátkém rozběhu se nechá převést do stoupání, ideálně mezi 70 a 80 kts (příručka uvádí rychlost pro nejlepší stoupání - vy 76 kts).

OK-GKA v Kyjově
OK-GKA v Kyjově

Při výkonech v rozmezí 150-160 koní člověk nečeká žádné raketové stoupání, nicméně ve dvojím lze vykouzlit 700 stop za minutu, což je opět takový standard. Příjemným překvapením ve dvojím obsazení je i délka vzletu, zejména z betonu.

Letové vlastnosti jako takové jsou opravdu nezáludné, Cessna si i do zatáček nechá líbit nízké rychlosti bez nějaké tendence padat po křídle, při nácviku zábran pádů a vývrtek se člověk nachází v takových náklonech, až to pěkné není. Stručně řečeno, "urvat to" dá hodně úsilí, bohužel ale z praxe víme, že i to se může stát.
U nás se vývrtky s Cessnami nedělají, pokud se nejedná o akrobatickou C-150, např. v USA to člověk vidět může. Jak už jsem řekl, řízení sice citlivostí nepřekypuje, ale odpovídá charakteru letadla. Určitě to není žádný neohrabaný bombardér.

Typický pohled na zem přes hlavní podvozek
Typický pohled na zem přes hlavní podvozek

Přistání opět nepřipraví žádná překvapení, snad jen pokud se nejedná o short field, tam se pak létá na tak nízkých rychlostech, že to nepřipravenému člověku není zrovna příjemné. Už jsem asi letěl typy, s nimiž se dá přistání více "vyžehlit", možná je to dáno velikostí výchylky při přitažení, že než tam dojdu, Cessna prostě kecne na zem a jede. Na druhou stranu, přistát s tím na hovado dá taky docela dost práce a i v takovém případě to podvozek ustojí, o čemž svědčí tisíce Cessen, které otročí v leteckých školách a jejich náplní práce jsou hlavně okruhy a přistání typu "slam & go".

Univerzálnost 172 potvrzuje i její popularita mezi účastníky navigačních soutěží. To má několik důvodů, většinu už jsem zmínil. Výhled všemi směry je jeden z nich, není problém najít bod na trati, který už leží za vámi, tohle mám v praxi ověřeno. Dalším důvodem je využitelný rozsah rychlostí, přičemž ideálem se jeví soutěžní rychlost 75 kts, kdy je ještě docela slušně vidět směrem vpřed. Přistání do decku se pak dá trefit docela pěkně, s nízkým ziskem trestných bodů.

OK-GKA v Luhačovicích, již jako LKLU
OK-GKA v Luhačovicích, již jako LKLU

Na závěr si položme jednu otázku: může vůbec něco tak mainstreamového, jako je Cessna 172, dělat člověku radost? Za sebe musím říct, že může. I když tohle letadlo není žádný exot, pořád je to kus dobře vymyšlené a postavené techniky, což jen potvrzuje dlouholetá popularita tohoto modelu. Hned po přeškolení jsem tak musel konstatovat, že mám zase další nové oblíbené letadlo. Jistě, je pár věcí, které bych doplnil nebo změnil, konkrétně bych přidal nějakou šířku v kabině, trochu výkonu navíc, třeba doplnil stavitelnou vrtuli. Jenomže přesně takové letadlo existuje, dokonce ho vyrobila stejná fabrika. Říkají tomu Cessna 182.