Diamond DA20 - Bílý rychlík

27.03.2021

Nebýt jisté náhody, možná bych se k létání s malým Diamondem nedostal. Byla by to určitě škoda, protože letoun DA20 má co nabídnout nejen žákům ve výcviku.

K letounu DA20, známému také jako Katana, jsem se dostal náhodou, když jsem si po delší přestávce potřeboval prodloužit SEP, a souhra okolností tomu chtěla, že to bylo jediné dostupné letadlo, tou dobou navíc příhodně umístěné na letiště v Kyjově, protože kunovické letiště bylo zavřené. Domluvil jsem se tedy s examinátorem Jirkou, podařilo se najít termín někdy mezi mým návratem z Francie a odletem od USA (rok 2019 byl na služebky vpravdě štědrý), a za klasicky zamračeného sobotního dopoledne jsem vyrazil autem do Kyjova. Samozřejmě bylo zataženo, protože kdykoli se rozhodnu jít na letiště, počasí vypadá divně.

Katanu jsem nikdy neletěl a musím uznat, že jsem se na ni z počátku díval trochu přes prsty, to éro mi zkrátka nebylo moc sympatické. Asi nějaké předsudky k motorovým větroňům, Katana totiž konstrukčně vychází z typu HK36 Dimona, spojené s Vivatem. Naštěstí jsem se velice mýlil.

DA20 je letoun kompozitové konstrukce, dvoumístnou kabinou se sedačkami vedle sebe, s pevným podvozkem příďového typu a ocasními plochami tvaru T. Verze C1 je poháněna čtyřválcem Continental IO-240 o výkonu 125 koní, existují také verze s Rotaxem. Jedná se o populární výcvikové éro s příjemnými letovými vlastnostmi a jednoduchým ovládáním. Palivová nádrž umístěná za sedadly pojme 91 litrů AVGASu, palivový kohout je spíše vypínačem, protože nádrž je zde jen jedna. Klapky jsou ovládané elektricky ve třech polohách, vrtule je pevná dvoulistá a příďové kolo je vlečené bez řízení. OK-PPL je vybavena klasickými budíky se "six packem", je zde elektronický budík otáčkoměru kombinovaný se zobrazením teplot válců, EGT a spotřebou paliva. Navigační vybavení a COM představuje starý dobrý Garmin 430, pod ním ale nalezneme ještě jedno rádio. Vyvážení je elektrické, pouze podélné. Konkrétní kus je vybaven elektronickým zapalováním, díky motoru se vstřikováním paliva pak odpadá ovládání výhřevu karburátoru.

Nahazování DA20 je oproti starším motorům s karburátory menší alchymie, stačí udělat co máte (otevřít palivo, směs dopředu, zapnout elektrické palivové čerpadlo, dát plnou přípusť, pustit na 15-20 sekund nastřikování paliva, pak stáhnout přípusť na cca půl palce a spustit startér) a ono to naskočí. Po nahození pak vypnout primer a elektrickou pumpu, nastavit 1000 otáček a je to. V průběhu měsíců na OK-PPL přibylo elektronické zapalování, takže současně o úkon před startem navíc.

Pojíždění s DA20 je díky skvělému výhledu z kabiny hračka, pokud jste zvyklí na moderní letouny s vlečeným příďovým kolem a diferenciální brždění kol hlavního podvozku. Brzdové pedály jsou klasicky na pedálech směrovky a brzdy jsou bezproblémové. Kabina je opravdu bohatě prosklená, v horkých letních dnech člověk ocení, že je vrchní část lakovaná a posádka se na sluníčku tolik nepeče. V zimních měsících naopak oceníte bohatě dimenzované topení. Dál je kabina vybavena větracími okénky známými z větroňů, takže na nedostatek čerstvého vzduchu si také nelze stěžovat. Pojíždění na travnatých letištích s hrbatým povrchem může být zpočátku lehce stresující, protože Katana s relativně dlouhým ocasem má lehké sklony k houpání, ale v praxi to není nic hrozného, mezi vrtulí a zemí je stále dost místa.

Vzlety jsou bezproblémové, někde nad 40 kts stačí lehkým přitažením letoun pobídnout k odlepení, následuje akcelerace a kolem 65 kts už stoupáme. Akcelerace na 70 kts, zavřít klapky, upravit režim motoru a pohled na vario ukáže ve dvojím rychlost stoupání cca 700 stop za minutu, v sóle spíš blíže 800. To není vůbec špatné, nedostatkem výkonu letoun rozhodně netrpí. Už ve stoupání pilot ocení malou sílu na směrovku, první zatáčka pak naznačí cosi o příjemném sladění řízení.

Je to tak, Katana se řídí velice snadno, ovládací síly jsou tak akorát a řízení je krásně sladěné, zkrátka radost létat. Takový popis ostatně zaslouží všechny ostatní vlastnosti letounu, třeba ty pádové. Absolutně bez problému a záludností, jak se na výcvikové éro sluší, v podstatě neexistují tendence padat po křídle, blížící se odtržení s předstihem signalizuje elektrický bzučák. V USA se s Katanou běžně létají i vývrtky.

Svými vlastnostmi se tedy Katana hodí pro výcvik a rekreační létání perfektně, přeci jen má v rukávu ještě jeden trik. Aerodynamicky čistý design ve spojení s dostatkem výkonu totiž znamená, že je DA20 docela rychlík i s tou pevnou vrtulí. Podle režimu není problém cestovat 120-125 kts indikovaných, což ve spojení se slušnou nádrží a pohodlnou kabinou dělá z DA20 velice schopný cestovní stroj, který se navíc dostane na většinu aeroklubových letišť. Díky většímu rozpětí a kompozitovému křídlu je let pohodlný i v méně klidném ovzduší (žlutý oblouk začíná na 120 kts). Na druhou stranu, letoun se nebrání ani pomalejšímu létání okolo komína jen tak pro radost, tehdy se odvděčí nízkou spotřebou a klidným letem. Díky pěknému výhledu a velkému rozsahu rychlostí se mi tento letoun dobře osvědčil i pro navigační soutěž, ačkoli by rozum volil vybírat spíše hornoplošník s nižší cestovní rychlostí (přeci jen Katana měla z přihlášených mašin soutěžní rychlost zdaleka nejvyšší).

Nakonec sice musíme přistát, ani tady ale bílý Diamond nechystá žádné záludnosti. Vymezené polohy elektricky ovládaných klapek eliminují čekání na správnou konfiguraci, prostě to tam cvaknete a necháte tak, pro ujištění je zde ještě diodová signalizace. Pro zpomalení můžete využít malé klapky dostupné už od 100 kts, na baselegu pak držíte 70-75 kts, na finále s plnými klapkami 60-65 kts podle podmínek (příručka snad uvádí dokonce 55 kts, ale v plném obsazení v živějším ovzduší těch 65 dává jistou rezervu). Díky většímu rozpětí Katana ráda před dosednutím lehce plave, což na druhou stranu poskytuje fajnšmekrům příležitost dotyk opravdu vymazlit.

Jestli jsem na DA20 pohlížel nejprve trochu jako na nějaký motorizovaný kluzák, po prvním seznámení jsem musel svůj postoj zásadně přehodnotit. Jasně, vzhledově možná každému na první dobrou nesedne, a už jsem slyšel pár uštěpačných poznámek, že je to spíš takový kluzák, na druhou stranu tohle tvrdí většinou lidé, kteří se s Katanou nesvezli. Co do řízení se podle mého názoru jedná o velice povedený stroj, to sladění je prostě špičkové, nedostatkem výkonu rozhodně netrpí, nad to všechno jsou zde ještě slušné cestovní výkony.

Není divu, že na našem letišti je Katana oblíbeným strojem a cestu k ní jsem si našel i já. Snad jen při tom mytí po letu si musíte dát záležet trochu víc, na té bílé jde fakt všechno vidět.