Jak se zabavit mimo leteckou sezónu?
Zima je pro mnoho rekreačních pilotů spíše obdobím útlumu činnosti. Od podzimu do jara se často projevují rozmary počasí, travnaté letištní plochy kolikrát ani nejsou příliš použitelné a venkovní teploty zrovna k pobytu na letišti nevybízejí. I tak si ale letecký nadšenec může najít mnoho zábavy a činností, které lze provozovat na zemi a pokud možno v teple.
Létání na simulátorech
Pravděpodobně první věc, co vás napadne... když nemůžu létat doopravdy, budu se realizovat na simulátoru. V dnešní době máme to štěstí, že existuje nepřeberné množství simulátorů, každý si vybere podle gusta. Z mainstreamových simulátorů zde máme například poměrně univerzální Microsoft Flight Simulator (MSFS), konkurenční X-plane navíc poměrně nedávno dorazil ve své dvanácté verzi. Když říkám univerzální, mám na mysli široké možnosti leteckého vyžití. Pokud vás baví všeobecné letectví, není problém si užít VFR lety "na místním", nebo třeba objevovat exotické destinace coby bush pilot. Koho naopak láká letectví "velké", může se stát kapitánem dopravního letounu a přepravovat virtuální cestující na velké vzdálenosti. Díky rozmanitosti letecké techniky a lokalit dostupných už v základních verzích vás tyto simulátory zabaví po mnoho dlouhých zimních večerů. Pro náročnější uživatele existuje bohatý trh doplňků, můžete si dokoupit opravdu propracované modely letadel od externích vývojářů, které už tak věrné simulace posunou ještě o úroveň výše. Máte chuť zalétat si i s dalšími piloty na síti, a třeba i se službou řízení letového provozu? I na to existuje početná komunita.
Zkrátka nepřijdou ani fanoušci do vojenského letectví, Digital Combat Simulator (DCS) se stále vylepšuje, nabízí nová letadla, nové mise, přibývají další mapy. Je vcelku jedno, jste-li milovníkem war birdů, nebo preferujete soudobé vojenské stroje, vybere si každý.
Připočteme-li množství zařízení, které lze k simulátorům připojit, můžeme ve výsledku díky propracovaným joystickům nebo třeba brýlím pro virtuální realitu zažívat pocity velice blízké skutečnému létání. Jenom se pak člověk nemůže divit, že takové létání na simulátoru se finanční náročností může skoro vyrovnat létání skutečnému.
Neexistují však jenom simulátory "domácí". Kdo chce zažít něco komplexního, může zvolit simulátory složitější. V našich končinách lze nalézt simulátory Boeingů, L410 i stíhacích letounů. Pokud bych měl doporučit něco sám, budou to určitě simulátory Realsim.cz v Liberci. Nikde jinde totiž neusednete do kabiny skutečného letadla, a to hned dvou. Jedním z nich je kabina dopravního letounu DC-9, druhým je sovětský stíhací a přepadový letoun Mig-21. Posadit se do kokpitu československé jednadvacítky se vám jen tak nepodaří, ale tady ano. Jen se nelekněte, ona je ta jednadvacítka v budově prakticky celá.
Vzdělávání se
Správný pilot se vzdělává neustále, a zimní období je ideálním studijním časem. Při troše snahy lze ostatně i ty výše zmíněné simulátory využít k navigační přípravě, nácviku úkonů, nebo třeba k lepšímu pochopení činnosti letadlových systémů a souvislostem mezi nimi. Zimní studium samozřejmě může zahrnovat i předpisy a změny v organizaci leteckého provozu, což většina z nás mileráda ponechá až na povinné zimní školení, ale iniciativě se meze nekladou. Existuje také celá řada odborných publikací, které uspokojí nejen začínající piloty. Od věci není ani nakouknutí zpátky do učebnic, které jsme často viděli naposledy v dobách své teoretické pilotní přípravy.
Komu nevoní knížky a četba předpisů, může si vybrat ze široké nabídky kurzů "od pilotů pro piloty". Mně osobně se velmi líbí kurzy pro létání do zahraničí, které obsahují nejen teorii pro správné zvládnutí navigační přípravy a samotného letu, ale třeba také záznamy komunikace při takovém letu.
Mimochodem, neuvažovali jste třeba o letecké angličtině? Ta se vám může právě při takovém letu hodit. Osobně jsem si tedy ICAO angličtinu udělal kvůli kvalifikaci dispečera AFIS, ale při létání se hodí také. Ostatně o AFISu ještě někdy napíšu, rozšiřování kvalifikací i mimo pilotní kabinu je také velice zajímavých prvkem sebevzdělávání.
Plánování příští sezóny
Sezóna za námi, další před námi, tak můžeme rovnou začít přemýšlet, co budeme dělat, až se jaro přihlásí o slovo. Zvyšování kvalifikací je jedna věc, teoretické kurzy běží často právě přes zimu. Nebo máte v plánu se přeškolit na nový typ letadla? Ideální příležitost nastudovat si letovou příručku a připravit se dopředu.
Co třeba letecký výlet, ať už domácí, nebo zahraniční? Zase skvělá možnost udělat si plán "nasucho" a třeba si jej zaletět na simulátoru. Nebo můžete zkusit najít nějakou možnost pro pilování svých leteckých dovedností během sezóny. Kdy jste se naposledy dívali, kde vlastně můžete vyzkoušet leteckou akrobacii? Nebo co třeba se přeškolit na letouny s ostruhovým podvozkem?
Jo a mimochodem - dívali jste se, kdy vám končí třeba medical? Nebo pilotní průkaz? A průkaz radiotelefonisty? Já bych se podíval, lepší je to zjistit teď, když se tolik nelétá, než pak na jaře litovat.
Inventura a obnova vybavení
Při plánování další sezóny člověka může zastihnout další povinnost - inventura vybavení. Sám si například říkám, jestli mi ta moje věrná historická sluchátka Peltor budou sloužit ještě další rok, nebo už bych je měl vyměnit. Aspoň jsem zatím zjistil, kolik bych si asi měl přichystat na sluchátka nová, a mám několik variant.
Kdo létá víc, asi už nějakou aplikaci na briefing, plánování letu a pomocné funkce používá (SkyDemon, Foreflight, Garmin Pilot apod.), pro ty ostatní je možná se po něčem takovém poohlédnout. Osobně zrovna tohle asi při svém létání kolem komína a občasném navigačním letu nevyužiju, přeci jen srovnávací navigace má své kouzlo, ale přiznám se, že jsem se začal dívat po chytrých leteckých hodinkách. Někdo namítne, že bez integrace s výše zmíněnými aplikacemi nebo dokonce avionikou na palubě to valný smysl nemá, a já na rovinu řeknu, že jsem v chytrých hodinkách vlastně smysl neviděl asi nikdy, ale není od věci se čas od času podívat na to, kam technologie pokročily. Třeba najdete něco, co vám usnadní život v kokpitu.
Když už jsme zmínili srovnávací navigaci, tak je dobré se podívat, jestli letos vyjde letecká mapa, a jakou mapu bych měl vlastně na palubě mít.
Údržba letounu
Pokud jste zjistili, že máte veškeré vybavení, které potřebujete, můžete to samé říct o svém letadle? Má všechno, co na další sezónu potřebuje? Opět je ten správný čas to zjistit a případné nedostatky napravit. Piloti a majitelé UL asi zvládají velkou část údržby svépomocí, obdobně tomu bude v aeroklubech, ti šťastnější a movitější mají na údržbu své lidi.
Při přípravě letadel na další sezónu navíc člověk buduje svůj vztah k technice, byť by se mělo jednat jenom o kosmetické záležitosti, nebo lehkou servisní prohlídku. A z vlastní zkušenosti s aeroklubovým kolektivem můžu také říct, že se často jedná o příležitost téměř až společenského rázu. Navíc se člověk vždycky něco nového dozví a naučí, takže si tím odškrtneme i to pomyslné políčko vzdělávání.
Četba
Letectví má jednu výhodu, je to takový druh koníčku, kterým člověk může vyplnit prakticky celý svůj volný čas a riziko omrzení je poměrně nízké. Takže kdo ani teď nemá dost nápadů na zimní zábavu, může si pro své potěšení vybrat nějakou pěknou leteckou knížku. Nějaké to čtení jsem zmínil už v odstavci o vzdělávání, tady mám na mysli spíše oddechovou literaturu. Velice rád si přečtu něco o historii letectví, nejlépe prostřednictvím vyprávění někoho, kdo danou dobu zažil, úplně nejlépe pak přímo knížky psané piloty. Pro inspiraci uvedu knížky, které jsem v poslední době četl a můžu je směle doporučit:
- First Light (Geoffrey Wellum) - vzpomínky pilota RAF na 2.sv. válku
- An Officer, Not A Gentleman (Mandy Hickson) - historicky druhá pilotka Tornada v RAF popisuje svou leteckou kariéru
- Skunk Works (Ben Rich a Leo Janos) - vzpomínky bývalého ředitele Skunk Works, tajné divize Lockheed, naprostá pecka, pro zaměstnance v jakékoli firmě zabývajícím se vývojem čehokoli budou záležitosti popisované v knize připomínat říši fantazie
- Fighter Pilot (Robin Olds, Christina Olds a další) - autobiografie Robina Oldse, stíhacího pilota USAF, od začátků ve 2.světové válce až po legendární Operaci Bolo s Phantomy ve Vietnamu
- The Long Way Home (Ed Dover) - příběh popisující neplánovaný let létajícího člunu Boeing 314 Clipper kolem světa kvůli napadení Pearl Harbor Japonskem
- Země lidí, Noční let, Kurýr na jih - Exupéryho klasiky, které se nikdy neomrzí a o létání vyprávějí vpravdě jedinečným způsobem
Modelařina
Když mám nějaký volný čas, velice rád se věnuji stavbě plastikových modelů letadel. Je to vlastně jedna z věcí, ke kterým jsem se díky covidu a všemožným nuceným pobytům doma vrátil po přestávce trvající snad 15 let. Moje začátky v mládí byly poznamenány zejména stavbou ne příliš kvalitně vyrobených modelů letounů sovětské provenience (prvním byl snad LaGG-3, ale srdcovkou byl Šturmovik), při svém návratu k hobby jsem ale neudělal chybu a šel přímo pro stavebnice firmy Eduard, které si nemůžu vynachválit. Jistě, občas proložím řadu "eduardů" něčím jiným, například jsem dostavěl modely, které jsem před lety nedokončil, ale to je spíše vyjímka. Obrovskou radost mi udělaly modely Trenérů, kterou česká modelářská firma vydala, ale třeba i ten jejich Čmelák je super, ačkoli mi pomohl se utvrdit v tom, že měřítko 1:72 opravdu není pro mě.
Své modely nestavím na soutěže, většinou je barvím štětcem, a dražším doplňkům se zpravidla vyhýbám, i tak mi ale stavba modelů přináší radost a pěkné rozptýlení po náročných pracovních dnech. Na Trenéry se těším velice, ale na poličce na mě čekají i takové klenoty jako Hawker Tempest v edici Royal Class, kde už jsou i nějaké resinové doplňky a přibalena je i pěkná ilustrovaná publikace. Je to holt zase něco nového, například fotolepty jsem také nikdy dřív nepoužíval, a přitom to modely tak krásně oživí.
Létání i v zimě
Možná by ctěný čtenář mohl hned při přečtení nadpisu namítnout, že čím by se tak asi měl jiným zabývat v zimě, než létáním, a já mu teď musím dát za pravdu. Vždyť vlastně proč ne? Sám si dobře pamatuju, že třeba v období PPL výcviku pro mě bylo zimní létání vyloženě za odměnu. Jistě, člověk musí lítat strojem, který má aspoň nějaké topení, ale krátké lety se dají přežít i bez něj. Zimní létání má své neopakovatelné kouzlo. Studený vzduch svědčí výkonům motorů (ale pozor na riziko podchlazení!), absence turbulencí zase dovolí vychutnat zážitek z letu v klidném oleji, a zimní světelné podmínky jsou potěchou pro oko.
Když se poštěstí, zažije pilot i let nad bílou zimní krajinou. Takový let v době před západem slunce má neopakovatelnou atmosféru, skoro až mystickou, chtělo by se říct. Sníh s sebou přináší ještě jednu výhodu, a tou je možnost létání na lyžích. Pravda, takovým příležitostem se musí jít hodně naproti, ale jde to. Osobně bych si někdy moc rád vyzkoušel třeba Trenéra na lyžích.
Létání v zimě je prostě krásné. Někdy je potřeba trochu zmrzat při předletové přípravě a zahřívání letadel, následný let však vždy vše bohatě vynahradí.
Létání v zimě tedy zdar, a ostatním aktivitám s letectvím spojeným také!